Spridda tankar om allt möjligt

Mitt Mac Mini-mediacenter

Posted in Mac, Mediacenter, Sony KDL-46W4500, Teknik by Anders on 25 juni 2009

Hej!

Alla nya och gamla inlägg återfinns numera på Blajblu.se
Välkommen dit! /Anders

——————————————————————

Hello there!

All new and previous posts can nowdays be found here: Blajblu.se/en/
Welcome to visit! /Anders

Tagged with:

67 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. xrope said, on 01 juli 2009 at 20:57

    Tack för bra information om mac mini som mediecenter. Jag har bara en fråga vilken konfiguration har du på din mac mini?

    • Anders said, on 01 juli 2009 at 23:16

      Jag maxade den allt vad jag kunde: vilket innebär 2,26 GHz, 4 GB RAM, Nvidia 9400M. Det var det ”fetaste” som gick att få i april 2009.

  2. Jörgen said, on 30 juli 2009 at 17:33

    Sliter mitt hår med att försöka få upp bild från min Mac mini (gammal 1.42 GHz) på en Sony KDL-46W4500. Har provat både DVI-HDMI och DVI-PCingång, men utan resultat (helt svart). Ska bara ha den till iTunes och iPhoto.
    Har du nån tips på inställningar på TV eller minin’n?
    Vet du någon inställning i SwitchResX som funkar för dig?

    • Anders said, on 01 augusti 2009 at 20:26

      Jag har Minin (OS 10.5.7) ansluten till ingången ”HDMI 2″ på tv:n och det funkar perfekt, bara jag väljer den ingången via fjärrkontrollens ”ingångsknapp”. Och jag har inget minne av att det var några problem när jag för första gången slog på Minin heller. Datorn har bildskärmsinställningen ”1600 x 900 (sammanflätad) 60 Hz (NTSC)” vald.

      Jag förutsätter att du har en annan skärm som du kan manövrera datorn från medan du felsöker, annars blir det svårt :)
      SwitchRes tror jag du kan glömma direkt. Jag har aldrig fått det programmet att fungera något vidare.

      Det jag kan tipsa dig om är att (1) Googla, (2) resetta PRAM eller (3) latja med tv:ns inställningar under Inställningar->Inställningar->AV-inställning.
      Hör av dig med mer info om inget av detta funkar.

  3. Jörgen said, on 04 augusti 2009 at 20:52

    Jag har googlat en hel del och hittat mycket som inte hjälper mig. Tänkte att din lösning var så nära det jag planerade så att jag skulle komma närmre. Reset PRAM hjälpte inte.
    Vi ett tillfälle fick jag bild på Sony’n som flimrade till och försvann igen.

    Kör parallellt med en Dell-skärm, men kan inte köra den samtidigt.

    Men nu ska du få höra nåt som jag tycker är ännu märkligare. Jag kopplade in Minin på en annan TV (32″LG) för att se hur det gick. Allt funkade klockrent. På bildskärmsinställningar hade LG identifierats och allt var stabilt. Tills jag justerade bildupplösningen (från 1360×768 till 1600×900 (sammanflätad). Då blev det ”ingen signal”. Det som händer nu är att bilden med ”gråa äpplet” och ”Startar MacOSX” visas när jag startar och sedan blir det svart. Varje gång.

    Jag tolkar detta som att inställningen på den upplösning som inte kan köras, lagrats någonstans (i minin eller TV’n) och kommer tillbaka även om jag kör på Dell-skärmen emellan. ((Om det sparades på Minin borde väl reset PRAM ta bort det, eller?))
    Därför kommer jag aldrig åt att ändra tillbaka upplösningen. Vad tror du om min tolkning?
    Är det TV’n som får resettas?

    Testat med PC-laptop på båda TV. Funkar utan problem. Lite justering i NaVida’s inställningar bara på Sony’n.
    Hoppas på någon genial lösning.

    • Anders said, on 09 augusti 2009 at 22:45

      Det låter underligt att bilden först dök upp och sedan försvann.
      Några av de upplösningar som finns valbara under Bildskärmsinställningar för mig är:

      1024 x 768
      1280 x 720
      1280 x 960
      1344 x 756
      1344 x 1008
      1600 x 900
      1920 x 1080

      Pröva att välja någon av dem när du har Dell-skärmen inkopplad. Stäng sedan ner Minin och starta den igen, denna gång med Sony-tv:n inkopplad. Det kan kanske fungera.
      Jag förutsätter att du testat att koppla in Minin i alla olika HDMI-ingångar i tv:n. Annars, testa det.

      Ytterligare tips är att koppla samman Minin med någon annan Mac över nätverk och manövrera den via VNC-klienten som finns inbyggt i Leopard. Då kan du latja med Minin trots att du inte har någon bild på tv:n.

      Det är alla tips jag kan ge dig. Funkar inte något av detta föreslår jag dig att ställa dina frågor här (eller använda forumens sökfunktion):

      http://forum.macworld.se/
      http://www.99.se/mac/

      Hoppas du fixar det!

  4. Robin said, on 09 september 2009 at 20:40

    Liten rättning, XBMC har inget att göra med Microsoft mer än att driftiga personer nyttjade xBox:n som plattform då den lämpade sig bäst av då aktuella konsoller. Microsoft har varken finansierat eller bidragit med hjälp eller kod och det är just detta som är fantastiskt; Världens mest kompetenta mediacenter mjukvara är framknackat av ”vanliga” människor utan ekonomisk backning! Imponerande så det förslår :)

    • Anders said, on 09 september 2009 at 20:59

      Tack för påpekandet! Enligt Wikipedia får man intrycket av att XBMC ursprungligen utvecklades av Microsoft för första generationen XBox, och sedan släpptes fri som öppen källkod när hård-/mjukvaran blev gammalmodig. Är det fel uppfattat? Eller är det faktumet att jag nämner bokstavsförkortningen XBMC (open-source-projektet) i samma andetag som Microsoft, som du reagerar på? / Hälsningar, Anders

  5. Robin said, on 10 september 2009 at 00:17

    För att kunna köra homebrew såsom XBMC på xBox måste konsollen vara modifierad vilket aldrig har stötts av Microsoft som snarare försökt motarbeta med banning av konsoller via nätet. Så de var inte med någonstans i utvecklingen, vilket var synd för ärligt talat sålde konsollen inte så bra i början och blev ofta beskylld för ett dåligt spelutbud. Det fanns ju ett par riktigt guldklimpar som Halo m.fl. men jag läste en intressant artikel för några år sedan med hur försäljningen ökade av både konsoller och chip homebrew-scenen kom igång på allvar och man kunde se ett klart samband :)

    XBMC skulle man kunna kalla en vidareutveckling av XBMP, xBox Media Player, som också är ett opensource-projekt framknackat av duktiga ihärdiga människor och inte har någon anknytning till Microsoft. Programmet möjliggjorde att man kunde kringå regionsskydd och Microsofts egen DVD-dongle (krävdes och såldes separat för att kunna titta på DVD-film) samt spela upp andra fil-format direkt från hårddisk eller skiva. Utvecklingen av XBMP lades ned 2003/2004. Då hade XBMC vuxit upp och släppts i flera olika beta-versioner som under längre tid konkurrerat med XBMP och under 2004 släpptes en ”officiell” version, 1.0, av XBMC. Utvecklingen fortsatte som vanligt ändå med nya publika versioner varje vecka med nya funktioner och buggfixar.

    Det som skiljde de olika mediaspelarna åt var att XBMC innehöll en mängd nyttiga och trevliga funktoner som t.ex. ftp och scriptspråket Python som i sin tur öppnade dörren till ett mer avancerat gui och skin-hantering och mängder med nya funktioner och tillägg i form av olika script (som t.ex. XOT, SVT-play). Utvecklingen gick i en rasande fart och nu kunde ägare av en modifierad xBox få ett snyggt och kraftfullt medicenter gratis. Alternativt köpte du en konsoll för ca 2 000:- och stoppade i chip 6-700:- och vips hade ett medicenter för under 3 000:-.

    XBMC blev kraftfullare och snart blev xBox:ns hårdvara en flaskhals så tekniskt sett var det dags att gå vidare. Tillsammans med sin populäritet tog projektet steget till flera plattformar som Pc, Linux, Ps3, Mac etc. Hur det sen bröts ur och blev Plex på Mac tycker jag var lite synd, hade hellre sett att alla arbetade tillsammans för att föra hela applikationen framåt, nu har det istället blivit två grenar.

    Jag har provat en mängd olika mediacenter-mjukvaror och den ena är pinsammare än den andra. Trots stora företag som t.ex. Microsoft prickar man fel… det finns enligt mig endast en mjukvara som duger oavsett plattform och det är XBMC/Plex… en mjukvara som drivs framåt av vad vi användare vill ha och göra. Inget företag kan gå in och bestämma och begränsa oss!

    Oj, blev ett långt inlägg men jag hoppas det bjöd på lite läsnytta :)

    • Anders said, on 11 september 2009 at 21:01

      Tack för den historiska genomgången! Mycket intressant! Jag korrigerar texten :)

  6. Jon said, on 11 september 2009 at 17:40

    Hej, grym genomgång, har haft samma setup ett tag nu. Har du lyckats skapa Harmony aktiviteter som automatiskt startar Plex, Front Row, iPhoto etc? Skulle isåfall vara intresserad att höra hur du löst det?

    • Anders said, on 11 september 2009 at 21:53

      Jo, det är inga problem om man har Remote Buddy. Jag har skapat olika AppleScripts i RB som startar de program jag vill. Är man helt novis på AppleScripts finns mycket guidning på nätet. Eller så kan man använda programmet Manusredigerare för att spela in actions (och sedan kopiera den alstrade källkoden till RB).

      För F-tangenterna, som finns mappningsbara i Harmony-mjukvaran för enheten Plex, har jag skapat virtuella knappar som heter ”Plex”, ”EyeTV”, ”FrontRow” etc. Med ”virtuella knappar” menar jag de knappar som syns på fjärrkontrollens touch-skärm när man har en Enhet eller Aktivitet aktiverad. När jag trycker på dessa knappar aktiveras ett AppleScript i RB som utför det kommando jag önskar.

      För att förenkla mappningen mellan Harmony och RB kan du använda den här tabellen.
      AppleScripten skriver du in i RB under Remote Buddy -> Behaviour Construction Kit -> Action Factory och dessa blir sedan valbara under Preferences -> Mapping för alla knappar. Detta förutsatt att du har kryssat i ”Globaly available” för ditt Action.

      För att starta exempelvis Plex räcker det med följande kodrader:

      tell application ”Plex”
      activate
      end tell

      Sådana kommandon som att starta och stänga av program tycker jag bör placeras som en global mappningskarta i RB under Preferences -> Mapping -> Global mapping. Detta för att man vill kunna nå kommandona oavsett vilket program man har aktivt.

      I Harmony-konfigurationsmjukvaran går det, som du kanske vet, att även skapa händelsesekvenser som utför flera händelser på rad. Sådana sekvenser tycker jag dock bara att du ska använda när du vill skicka kommandon till två eller flera enheter, t.ex. Minin och tv:n. Ska du utföra en kommandosekvens enbart på Minin tycker jag att det är mycket bättre att göra detta genom AppleScript.

      Hoppas detta hjälper dig, annars får du fråga vidare :)

  7. Anders said, on 14 oktober 2009 at 20:07

    Tack för god läsning! Alltid kul att höra hur andra kör och få lite tips. Sedan en månad tillbaka kör jag med Mac + NAS + Plex + Harmony One som media center-lösning och jag gillar det skarpt. Jag börjar undra hur jag klarat mig tidigare ;-)

    Läste att du hade problem med av/på-signaler till flera enheter. I Harmony-konfigureringsprogrammet så finns det en inställning (Aktiviteter -> Inställningar -> Ändra alternativ -> ”Stäng av oanvända enheter”) som låter andra enheter vara på trots att du väljer en ny aktivitet. Jag kanske missuppfattade dig, men denna inställning gör iaf jobbet för mig. Jag kan ha igång TV:n och sedan välja aktiviteten ”Plex” som då startar TV + Plex + stereo utan att TV:n stängs av. Den ställs bara in på rätt ingång. Hoppas detta kan hjälpa!?

  8. Anders said, on 14 oktober 2009 at 22:50

    Tack för tipset, men det är tråkigt nog inte det som är mitt problem. Så här ligger det till:

    Vissa ”finsmakarmärken” inom hemelektronik, typ Denon, Nad och säkerligen Bang&Olufsen, har ett IR-kommando för ”on” och ett annan för ”off”. Fördelen med att kunna skicka två olika IR-koder är att ett ”on”-kommando aldrig stänger av enheten och ett ”off”-kommando aldrig startar enheten.

    Detta är ypperligt när man har att göra med en avancerad fjärrkontroll som Logitech:en, eftersom den aldrig vet vilka enheter som är av eller på.

    Jag har använt samma princip som du. ”Problemet” är att jag måste ha alla enheter i samma läge (on/off) för att dom inte ska gå bananas när jag trycker på ”Starta alla enheter”.

  9. Hasse Lindgren said, on 07 november 2009 at 20:07

    Tack för en ypperligt skriven och informativ guide till flera aspekter av mac som multimediacenter. Har själv haft en Elegato Hybrid som inspelningsfunktion i ett ComHem hus. Nu har Com Hem bestämt sig för att släcka ner det analoga basutbudet och vi har nu digitalbox. Har du drabbats av detta och vad har du i så fall för tankar om förändringar av mediacentret.

    • Anders said, on 08 november 2009 at 13:18

      Om det är det ”normala” marksända digitalnätet ni går över till så borde det inte vara några som helst problem, tvärtom! Du får (mycket) bättre bild och fler funktioner. Enda problemet som jag kan se är att du troligtvis måste göra om kanalsökningen (kanalinstallationen) i EyeTV.

      Går ni över till Telias eller något annan leverantörs digitaltvutbud kanske det blir lite bökigare, men knappast fördärvande.

      Tyvärr har mitt antennuttag inte begåvats med funktionen digitaltv, så lite avundsjuk är jag allt ;-)

  10. Joffa said, on 11 november 2009 at 22:50

    Ser ju otroligt trevligt ut detta. är otroligt sugen på att byta ut min nuvarande htpc mot en liknande uppsättning du har. har en fråga ang. eyetv, har i nuläget digital tv via adsl men kommer troligtvis efter årskiftet kunna byta till hdtv via fiber som installeras snart. vilken eyetv är det jag bör ha och hur kopplar jag in den?

    du ska ha mycket cred för denna sida, verkligen intressant läsning.

    • Anders said, on 12 november 2009 at 14:12

      Tackar!
      Svårt att säga. Själv har jag ju bara erfarenhet av EyeTV Hybrid ’08, och den går det, som jag skriver, att ansluta både (analog) composite och s-video till. Hybrid-stickan klarar både (okodade) DVB-T och DVB-C-signaler, så överensstämmer de med dessa standarder så borde det funka. Är det däremot IP-tv det är frågan om så måste du gå via en analog omvandlare – t.ex. i en tv-box – för att få in signalerna (analog SD-kvalité) i EyeTV.
      Slutsats: HD funkar bara om de sänds via DVB-T och DVB-C och jag kan tyvärr inte rekommendera någonting om jag inte vet vad det är för tekniska förutsättningar.

  11. Eghreb Givdul said, on 20 november 2009 at 11:41

    Jag inflikar denna post eftersom jag inte hittade bra info ngnstans.
    Har MacMini som mediaspelare/iTunesbibliotek. Timecapsule i garderoben med alla filmer på.

    Jag sökte efter ngt som fungerade som en Airport Express eller en squeezebox. Alltså som spelar upp musik till finstereon i vardagsrummet men kan kontrolleras trådlöst från min laptop. Airport Express digitalutgång lämnar mkt att önska, den saknar nämligen inbyggt klocka, och signalen är inte bra och det blir hack o dyl lätt om man kör trådlöst, hembiorecievern får hicka. Nu till lösningen:

    Skärmdelning!!! Jag hade ingen aning som nybliven macägare att denna funktion fungerar så bra. Nu står MacMinin gömd i stereohyllan, tyst, och jag sköter hela biblioteket, uppspelning, nedladdning, mm från min MacBook. Väldigt smidigt. Helnöjd!

    Nu sätter jag bara på min projektor då jag valt klart film i PLEX via skärmdelning. Så MacMini fungerar faktiskt väldigt bra, även utan skärm!!!

    Jag skriver detta för att jag vet att det finns många som är musikinresserade men inte nödvändigtvis så insatta i Os X.

    Tack för fin artikel!!!

    • Anders said, on 20 november 2009 at 14:38

      Bra tips! Jag kan fylla på med lite sådan info också. /Anders

  12. Niclas said, on 20 november 2009 at 21:59

    Tack Anders !

    Mycket bra läsning har köpt min första MAC mini en 2,53 GHz Intel Core 2 Duo
    4 GB minne
    320 GB hårddisk1
    Ska köpa kabel i morgon till LCD tv vad jag försstår måste det vara separat kabel för ljudet.
    Niclas

    • Anders said, on 20 november 2009 at 22:38

      Japp, rätt uppfattat. Antingen en optisk kabel med Mini-Toslink 3,5 mm eller en vanlig analog 3,5 mm teleplugg i ena änden och något annat i andra änden (beroende på tv/stereo). /Anders

  13. Joffa said, on 07 december 2009 at 22:19

    nu har man äntligen fått tummen ur och köpt en mac mini. tänkte ju vänta tills jag åkte till usa nästa gång men suget blev för stort =) nu återstår bara o införskaffa lite kablar samt att tok progga harmony one fjärren, känns som man kommer svära en del över den framöver =)

  14. nzit said, on 15 december 2009 at 11:34

    Länken till Logitech Harmony One fungerar inte. Jag hittade en som fungerar åt dig.

    http://www.logitech.com/index.cfm/remotes/universal_remotes/devices/3898

    • Anders said, on 15 december 2009 at 14:14

      Tack, super! Jag korrigerar.

      /Anders

  15. Cosmo said, on 15 december 2009 at 20:19

    Så du menar att det går att använda en PS3 remote till OSX?
    Hur skulle detta då gå till?

    • Anders said, on 15 december 2009 at 21:00

      Jag har inte haft möjlighet att testa det själv, eftersom jag inte äger en sådan fjärr, men om du kollar på Iospirits hemsida så ser du att det finns stöd för Sony PS3 BD Remote Control. Jag ser inte varför det inte skulle fungera?

      • Cosmo said, on 15 december 2009 at 21:17

        Tänkte mest om man behöver speciell mjukvara.

  16. Christian said, on 15 december 2009 at 22:51

    Kan man använda flera tvmottagare utan problem?

    • Anders said, on 15 december 2009 at 23:40

      Enligt det lilla jag har läst på Elgatos supportforum så verkar det inte vara helt smärtfritt, men funka hyggligt. Jag har läst om personer som har vissa problem när det gäller att få EyeTV att skilja på de olika tv-stickorna, t ex vid inspelning. Men jag är alldeles för dåligt insatt i detta för att kunna ge något bra svar, tyvärr.
      Kolla på Elgatos supportforum eller Googla.

  17. Simon said, on 16 december 2009 at 22:18

    Vilken bra resurs! Jag hade själv problem med att ansluta Minin till en Samsung-HDTV. På högsta upplösning blev skärmen helt svart. Då hittade jag tipset att köra Remote desktop in i Minin, och där ställa om frekvensen från 60 Hz till 59,9 Hz. Efter det funkade allt klockrent.

    Såg att Eyetv nu ska kunna streama TV till iPhone också, och att man kan styra inspelning etc från iPhonen…

  18. Christian said, on 17 december 2009 at 08:04

    Bra genomgång! Har samma rekommendation! Om nån vill komma igång snabbt säljer jag min gamla mini med core 2 duo 2.0 processo. På Blocket med massa tillbehör för 3900kr.

    Kan tipsa om iPhone som komplement till medialösningen, köp Rowmote pro till iPhone så styr och startar du alla program med ett enkelt gränssnitt, har även touchplatta som funkar som mus!

    Sen är Airvideo app också GRYMT! Om du vill titta klart på filmen i sängen på mobilen eller kolla på bussen till jobbet så hittar Airvideo filmerna över 3G och streamar med riktigt bra kvalitet i alla filformat med realtidsomkodning.

    Vidare är EyeTV app till iPhone ett rekommenderat köp, styr tv och planera inspelningar både hemma och på stan. Vill du kolla nyheterna från jobbet går det också bra – streaming funkar kanon på wifi.

    Christiab

  19. Joffa said, on 17 december 2009 at 17:39

    alla ni som kör eye tv o elgato vad har ni för tv signaler ?

  20. Joffa said, on 24 december 2009 at 14:10

    Går det inte att få in sina spotify spellistor man skapat tidigare när man kör spotify genom plex ?

  21. isa said, on 03 januari 2010 at 01:44

    Hej! Tack! En fråga jag sökt efter och funderar på; man kan inte koppla upp sig i Plex till cdon eller liknande för att få filmtexter och bilder på svenska i sitt filmbibliotek? Någon som vet?

    • Anders said, on 06 januari 2010 at 16:44

      Jag har kollat runt lite på nätet eftersom jag har funderat över samma sak, men ej funnit något svar. Förmodligen är det inte så pass enkelt som att det bara är att ange en sajt som källa för bilder och texter och sedan tanka ner datan, utan mycket mer komplicerat.

      Dock finns det en annan lösning på problemet. Om jag inte minns fel så går det att manuellt lägga in en bildfil och en textfil med samma namn som filmen, i samma mapp som den, och på så sätt få informationen att synas i Plex. Men det får du, som sagt, göra manuellt.

  22. Johan said, on 03 januari 2010 at 22:14

    Verkligen bra sida!
    Kan inte lyckas få min harmony one fungera som jag vill. Vilken ände ska man börja i? Köpa remotebuddy och göra inställningar där i eller göra inställningar i logitech mjukvaran?

    Några tips till en som är lost

    • Anders said, on 04 januari 2010 at 03:35

      Jag instämmer i att det inte är helt enkelt att begripa sig på inställningsmjukvaran för Harmony-fjärren. Men du måste vara medveten om att du, för att framgångsrikt kunna styra något annat än Plex, MÅSTE ha Remote Buddy installerat. Annars blir du begränsad till de få knappfunktionerna som en Apple Remote har.

      Så här gjorde jag när jag konfigurerade alltsammans:
      1. (Harmony-mjukvaran) Lägg till ”Plex Player” som en enhet under ”Enheter” tillsammans med din tv, stereo etc. (läs avsnittet ”Fjärrkontrollen”, ”Apple Remote-dilemmat” samt ”Emulera Apple Remote(s)”). Märk dock att jag i mina skärmdumpar har bytt namn på enheten ”Plex Player” till ”Mac Mini”. Det är dessutom viktigt att ”Standardknapparna” blir inställda EXAKT som jag visar i mina skärmdumpar. Annars kommer inte mappningen mot Remote Buddy (eller Plex) att bli korrekt.
      2. (Harmony-mjukvaran) Mappa knapparna för enheten ”Plex Player” mot fjärrkontrollen (dvs så att ”Meny”-knappen mappas mot ”Menu”-kommandot för enheten ”Plex Player” osv).
      3. (Harmony-mjukvaran) Skapa en aktivitet under ”Aktiviteter” (exempelvis med namnet ”Använd Mac Mini”) där du anger vilka kommandon/makron som ska finnas tillgängliga när du har aktiviteten aktiv. Det är viktigt att ”Standardknapparna” blir inställda EXAKT som jag visar i mina skärmdumpar. Annars kommer inte mappningen mot Remote Buddy (eller Plex) att bli korrekt.
      4. (Remote Buddy) Tryck på alla knappar på Harmony-fjärrkontrollen så att de tio ”virtuella” Apple Remotsen registreras i Remote Buddy. Var säker på att kolla så att Remote Buddy är ”Unpaired” med ”Apple Remotsen”.
      5. (Remote Buddy) Ladda hem min knappuppsättningskarta och börja mappa Harmony-knapparna mot Remote Buddy. Börja förslagsvis med de få globala knapparna som behöver ha samma funktionalitet oavsett applikation (under ”Global mapping”).
      6. (Remote Buddy) Mappa sedan knapparna/kommandona för varje applikation.

      Det är den snabbaste lathunden jag kan ge dig. Jag måste få veta närmare var du har kört fast för att kunna hjälpa dig vidare.

    • Anders said, on 05 januari 2010 at 16:50

      Som du kan se nu har jag lagt upp en ganska omfattande walkthrough om hur du får Harmony-fjärren att funka tillsammans med Macen.

  23. Peter said, on 05 januari 2010 at 10:28

    Hej, verkligen bra info! Jag undrar hur bra den visar bilder på HD tvn? Har bilder ligger på en NAS och vill via MAC Mini kunna snabbt visa dom på tvn.
    Hade tankar på att skaffa en PS3 men MA Mini verkar bättre.

    • Anders said, on 05 januari 2010 at 12:16

      Jag är mycket nöjd med min Sony KDL-46W4500, men som jag skriver i texten så har jag upplevt problem med sk. bleeding när jag har vardagsrummet nersläckt och det visas mörka scener på tv:n. Det stör mig ibland. Bortsett från det är det en kanontv med många ingångar och utan anslutningsproblem. Det är verkligen plug-n-play.

      Jag använder iPhoto för att sortera och visa foton. I och med att tv:n är pixelmappad och full-HD blir det mycket bra upplösning. Jag använder den titt som tätt för arbete i Photoshop/Illustrator och enda problemet som jag upplever är att det är för bra upplösning då man måste sitta väldigt nära tv:n för att kunna urskilja alla detaljer. Av den anledningen kör jag nerskalad upplösning till 1600 x 900 px.

      Hur bra (och korrekt) grafik återges på tv:n beror extremt mycket på dess inställningar. Men till skillnad från billigare tv-apparater med få inställningsmöjligheter har du med W4500-serien stor frihet att tweeka det mesta (men jag antar att du pratar om W5500?).

      • Peter said, on 05 januari 2010 at 13:10

        Hej Anders, jag har en Pioneer PDP-LX5090H som jag är väldigt nöjd med. Har en Tvix box kopplad till den men den visar inte bilder så bra (lite seg att bläddra mellan korten men kanon bra för HD filmer :-) ) Har funderat på en PS3 men en MAC Mini verkar vettigare eftersom man kan göra så mycket mer. Antar att MAC Mini bläddrar snabbt mellan bilderna?

        Tack.

        Peter

      • Anders said, on 05 januari 2010 at 13:56

        Hej Peter! Jag har mina bilder på hårddisken och därifrån är det inga som helst problem att öppna/visa dem. iPhoto är både snabbt och responsivt. Ibland kan det dock vara någon sekunds fördöjning innan första bilden dyker upp när man ska visa en ”slideshow” i iPhoto. Antar att det beror på att iPhoto laddar in flera bilder åt gången när den ska visa en slideshow. I sorteringsläge och vid visning av enskilda bilder är iPhoto mycket snabbt.
        Men eftersom du verkar ha all din media på en NAS så blir så klart nätverkets hastighet en flaskhals. Har du 100 MBit-LAN borde det dock inte vara några problem. Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge du sitter på ett någorlunda snabbt nätverk.

      • Peter said, on 05 januari 2010 at 14:11

        Hej Anders, har 1Gbt-LAN nätverk så det går nog bra :-). Får nog bli en MAC Mini, då kan jag även surfa och köra t.ex SVT play och en massa annat. Spännande med första MAC.

        Tack för info!

      • Peter said, on 06 januari 2010 at 15:16

        Har nu beställt :-) Ser framemot leverans. Återkommer hur den fungerar när jag satt upp allt.

      • Ulf said, on 15 januari 2010 at 16:33

        Hej!
        Fick tips om denna sidan och det är ju en fantastisk sammanställning.
        Anledningen att jag började leta efter denna typ av info var att vi var hemma hos en kompis som hade AppleTV och då ville frugan ha samma ”för den visade iphoto-bilderna så fint”… Men ska man ändå lägga ner de pengarna så är det väl lika bra att bygga på en riktig dator.
        Har haft många Macar genom åren (första 1986…) så att konfigurera den delen ska inte vara några problem. Däremot är jag fullständigt ointresserad av det mesta vad gäller TV, vi har fortfarande en gammal tjock-TV i vardagsrummet. Grabben har dock en billig LCD från Netonnet (Andersson) på sitt rum kopplat till TV-spel och hans bärbara Dell (Mac var för dyrt till honom tyckte jag då, men så många timmar som vi lagt ner på att fixa problem så vete sjutton om det inte varit billigare med en Mac till honom också från början).

        Märkte på Andersson-TVn att när man kopplade den till datorn via HDMI fick man kass bild därför att Dell-datorn hade inte samma upplösningsalternativ i grafikkortet som TVn så det blev till att koppla via VGA istället.

        Nu till min fråga:
        För att slippa samma bakslag vad gäller TV:n igen, finns det fler som som satt upp Mac mediacenter nyligen som kan tipsa om TV-modeller som fungerar bra? Eller vad är det man ska kolla efter – TV ska stödja upplösning via HDMI på X*Y pixlar?

      • Anders said, on 16 januari 2010 at 01:42

        Hej Ulf och tack för responsen!

        Jag brukar säga att man får vad man betalar för. Skulle du köpa en 46″ tv idag för låt säga 10-18 000 så får du med största sannolikhet en ”bra” tv.
        Som du ser i min blogg så talar jag mig varm för Sonys grejor, men jag tror nog att även Samsung och Panasonic – för att inte tala om Pioneer – gör bra grejor. Även Philips tv-apparater i dom lite högre prisklasserna tror jag är bra val. Men snåla inte. Det blir hur som helst ett hål i plånboken, och då är det bättre att vara pank och nöjd än tvärtom anser jag.

        Minimikrav i mina ögon är:

        Sedan är det alltid bra med:

          – Några ljudin- och utgångar
          – Olika typer av videoingångar
          – Inbygd mediaspelare
          – Att användarrecensionerna inte är negativa.

        I väntan på att någon annan här ger dig input kan du besöka dessa sajter för mer info om bra tv-apparater till mac:
        http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=104364
        http://www.minhembio.com/
        http://www.99.se/mac/

  24. Peter said, on 09 januari 2010 at 11:35

    Har nu fått min Mac Mini och den fungera perfekt!! Stort tack för denna sida med all bra info!

    //Peter

    • Anders said, on 09 januari 2010 at 13:13

      Kul att höra! :)

  25. Johan said, on 22 januari 2010 at 16:02

    antingen har jag gjort fel eller oxå blir detta en trippel post =)

    har problem med att köra spotify via plex på min mini. det har fungerat förut men inte nu längre. när jag försöker starta spotify händer ingenting. försökt uppdatera, starta om, installera om men inget hjälper. någon som har tips om jag gör fel lr är det någon bugg ?

    • Anders said, on 22 januari 2010 at 16:34

      Kollar man på Plex-forumet så är du inte vara ensam om att ha problem. Spotify-pluggen verkar vara skapad genom ”reversed engineering” för att det inte finns något API offentligt tillgängligt. Därför är det också många buggar. Det är bara att invänta en stabilare version eller att söka igenom forumet efter en lösning.

      • johan said, on 31 januari 2010 at 12:40

        Jo det verkar vara som du säger. Men är det bara vissa som har problem eller? Hur fungerar det för dig och er andra?

      • Anders said, on 31 januari 2010 at 21:41

        Själv har jag ingen aning tyvärr, då jag inte har något Spotify-premiumabonnemang.

  26. Andreas said, on 30 januari 2010 at 17:08

    Har precis blivit klar med min Mediauppsättning efter en blandad erfarenhet av Apple TV och externa diskar känns det som jag nu är hemma :)

    iMac I7 till att rippa DVD mm. (Station Dator)
    Macbook Pro 13″ som används för att slösurfa och dela bildskärm för att lägga över filer osv till de olika diskar mm. Kommer bytas ut mot en iPad!!
    Mac Mini med MiniDisplayport kopplad med HDMI till en Pioneer 60″ Kuro och jag kör Plex.
    Till mitt närverk Fiber 100 Mbit har jag en huvudenhet Apple Airport Express Dualband som delar ut ett trådlöst nätverk 802.11n till bärbara datorn samt iPhones och PS3.
    Mac Mini och iMac är kopplad med Cat6 kablar och kör Gigabit ehternet, sedan har jag 1st NetGear ReadyNas Pioneer Edition som aggerar Mediahubb där jag lagrar mina filmer osv. Överföringen till denna ligger på ca 90Mb / sek jag får bättre prestanda att kopiera filer till denna mot vad jag får till en Ext. FireWire 800 hårddisk från iMacen vilket jag tycker är grymt snabbt.

    Allt styr jag med en Logitech 1100 Fjärrkontroll använder inte ngn mus eller tangentbord till Mac Minin, Remotebuddy är min vän och iPaden kommer vara enheten som får vara mellan och aggera slösurfandet i soffan.

    Så kör jag :)

    • Anders said, on 31 januari 2010 at 21:47

      Intressant att höra om prestandan i din mediahubb. Själv har jag haft funderingar på att skaffa en Apple Time Capsule. Dock tycker jag att det är lite för lite lagringsutrymme med bara 2 GB :)

  27. Niklas said, on 01 februari 2010 at 18:42

    Hej Anders,
    först – ett enormt tack för en oerhört bra genomgång! Din artikel tog mitt allmänna sug efter denna lösning till affären, och idag kopplade jag in min Mac Mini i min teve.

    Jag har en likadan teve som du, och kör 1080-upplösningen och får den svarta borden som du pratar om. Men jag hittar inte overscan i mina inställningar, har du möjlighet att guida mig dit? Var hittade du inställningen?

    Tack!

    • Anders said, on 01 februari 2010 at 20:50

      Tack för dom orden!
      Om jag minns rätt var det här jag gjorde inställningarna i tv:n:

      Huvudmenyn -> Inställningar -> Skärmkontrollinställningar ->
      Skärmformat -> Wide
      Autoformat -> Av
      Display area -> Alla bildpunkter

      Men du måste även kolla så att du i Macen, under Systeminställningar -> Bildskärmar -> Alternativ, har ”Maximal bildyta” ikryssad. De här inställningarna funkar utomordentligt bra för mig i upplösningarna 1600×900 (60 Hz) och 1920×1080 (60 Hz). Hör av dig om du inte får till det!

      • Niklas said, on 01 februari 2010 at 23:21

        Tack! Nu fick jag till det. Det är verkligen en schysst upplevelse att på ett så här enkelt sätt få tillgång till allt Playmaterial och enkelt kunna köra all musik och alla filmer vi en liten låda på tevebänken.

  28. Andreas said, on 08 februari 2010 at 23:46

    Hej!

    Kan man kombinera Mac Minin med Eye Hybrid med min digitalbox från ComHem?

    • Anders said, on 09 februari 2010 at 10:52

      Jag har för mig att jag har läst om folk som har kört in DVB-C-signalen från ComHem in i EyeTV-stickor. Eftersom nyaste Hybriden klarar av både DVB-T och DVB-C borde det inte vara några problem. Sök på Google så hittar du säkert ett svar.

  29. Mattias said, on 01 mars 2010 at 22:10

    Tack för en mycket välskriven guide Anders. Har kopierat vissa delar här och var från din guide (hade en del uppsatt sen tidigare). Har inte orkat sätta upp allt i tid och otid, för det finns för mycket att pilla med, men jag måste säga att EyeTV (har com hem digital), Logitech Remote Harmony, Remote Buddy och Mac Mini slår det mesta. Tillsammans med Eyetv-Iphone appen missar jag numera inga program :).

    • Anders said, on 01 mars 2010 at 23:45

      Tack för responsen! Också intressant att få bevis för att DVB-C funkar bra med EyeTV i Sverige. En fråga bara: går det att väcka Macen ur viloläge genom Iphone-appen, när man ska spela in något? /Anders

      • Mattias said, on 02 mars 2010 at 14:24

        Har inte provat, eftersom wattförbrukningen på mac minin är så låg så kör jag den faktiskt inte i viloläge, men man kan ju alltid hoppas. Annars kanske jag kan pröva och återkomma :)

    • Hasse said, on 02 mars 2010 at 01:43

      Hur kopplar du Hybriden i relation till digitalboxen? Kan du se samtliga kanaler i ditt Com Hem utbud?

      • Anders said, on 02 mars 2010 at 14:15

        Själv har jag ingen digitalbox utan bara vanlig simpel analog kabeltv. Men jag antar att du bara kopplar in antennsladden i Hybriden och sedan kör en kanalsökning i EyeTV. /Anders

  30. Tobias said, on 21 mars 2010 at 23:31

    Först och främst, ett riktigt imponerande inlägg. Jag går i köpetankarna kring en Mac Mini, och att precis som du köra Plex. Har sedan tidigare även en Harmony One. Jag har även testat Plex på min MacBook och varit imponerad.

    Anser du att det är bättre att skaffa en Mac Mini och Plex än att skaffa ett mediacenter såsom popcorn hour? Jag kan inte riktigt bestämma mig.

    • Anders said, on 22 mars 2010 at 14:09

      Personligen (och utan att ha haft möjlighet att testa Popcorn Hour) tycker jag att Mac-alternativet är bättre. Här är mina argument:

      Mac
      + Flexibilitet och valfrihet i fråga om funktioner
      + Tillbehör och program
      + Det är en fullfjädrad dator
      + Plex / iLife-sviten
      + Svenska medier
      – Kan ta mycket tid att konfigurera
      – Pris
      – Ingen BD

      Popcorn Hour
      + Pris
      + Enkel att installera och använda
      + BD
      – Ett ”slutet” system
      – Bristen på svenska medier
      – Få utvecklare

      Det största minustecknet för PH tycker jag dock är att man måste förlita sig på (den amerikanska) tillverkarens utvecklingsvilja. Saknar du en funktion måste du förlita dig på att tillverkaren fixar den. Därför ser jag PH som mer låst.

      På OSX-plattformen finns betydligt fler användare och saknar du någon funktion är chansen oändligt mycket större att du (1) antingen kan fixa det själv eller (2) hitta någon annan som redan har löst problemet. Utvecklingshastigheten är så mycket högre liksom pluralismen. Dessutom har Sverige flest Plex-användare (per capita) i hela världen, vilket avspeglar sig i en massa svenska plugins.

      (Jag reserverar mig för eventuella faktafel gällande Popcorn Hour, eftersom jag inte är så värst insatt i den plattformen.)


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

